Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

arılar niçin altıgen petek yaparlar?

Nereden Yazdırıldığı: Dokuz Eylül Üniversitesi Forumu
Kategori: Bilim-Teknoloji
Forum Adı: Bunları Biliyor musunuz?
Forum Tanımlaması: Nasıl ve neden sorularının cevapları...
URL: http://www.deuforum.com/forum_posts.asp?TID=14010
Tarih: 15/Aralık/2019 Saat 02:16


Konu: arılar niçin altıgen petek yaparlar?
Mesajı Yazan: Zatoichi
Konu: arılar niçin altıgen petek yaparlar?
Mesaj Tarihi: 13/Temmuz/2008 Saat 14:02
Niçin Altıgen?

Görüldüğü gibi petekler, çoğu insanın yapamayacağı kadar ince hesaplamalara dayanan ve bu özellikleriyle bilim adamlarını hayretler içinde bırakan mimari harikalardır.

Peteklerin yapısını inceleyen bilim adamları arıların petekleri neden gelişigüzel şekillerde veya sekizgen, beşgen, üçgen olarak değil de her zaman altıgen olarak inşa ettikleri konusu üzerinde oldukça detaylı araştırmalar yapmışlardır.

Bu sorunun cevabını Animal Architecture kitabının yazarı, aynı zamanda arılar konusunda dünyanın en tanınmış bilim adamı olarak bilinen Karl von Frisch şöyle vermektedir:

Petekler altıgen yerine örneğin daire veya beşgen şeklinde inşa edilseydi arada kullanılmayan bölgeler ortaya çıkacak, böylece hem daha az bal depolanabilecek hem de araları doldurmak için boş yere balmumu harcanacaktı. Derinlikleri aynı olduğu sürece üçgen ve dörtgen hücrelerde de altıgen hücrelerdeki kadar bal depo edilebilirdi. Ancak bu şekillerden çevresi en kısa olan altıgendir. Aynı hacime sahip olmasına rağmen, altıgen hücreler için kullanılan malzeme üçgen veya dörtgen için kullanılandan daha az olacaktır. Bu durumda şu sonuca varılır: Altıgen hücre, en çok miktarda bal depolarken, inşası için en az balmumu gerektiren şekildir. Yani arı, olabilecek en uygun şekli kullanmaktadır. Arıların altı köşeli hücreleri kullanışlı bir tasarımdır. Hücreler birbirine uygun ve duvarları ortaktır. Bu, en az balmumuyla en fazla depolama yerini sağlar. Aynı zamanda bu hücreler çok dayanıklıdır. Kendi ağırlıklarının birkaç katını taşıyabilirler.
Özelliklerden en belirgin olanı ise : diyelim ki evinizin mutfağının zeminini seramik kaplayacaksınız. Ancak seramiklerin arasındaki derzlere pirinç çıtalar koyacaksınız. Kullanacağınız çıta uzunluğunun en aza indirilmesi için, eğer seramiklerin alanları eşit ise, altıgen seramik döşemeniz gerekir.

Yukarıdaki alıntıda Karl von Frisch, "Neden altıgen?" sorusunun cevabını açık olarak vermektedir. Ama asıl cevap verilmesi gereken arıların bunu nasıl keşfettikleridir. Peteklerdeki bu kusursuz tasarımın arılar tarafından hayali evrim süreci içinde yavaş yavaş geliştirilemeyeceğini anlamak için sadece sağduyulu bir insan olmak yeterlidir. Bir arının bir gün beşgen petek yapıp, daha sonraki gün üçgen deneyip, bir süre böyle devam edip, daha sonraki günlerde, yıllarda veya yüzyıllarda altıgenin petek yapımında en karlı şekil olduğunu anlayıp, bunda karar kıldığı gibi bir senaryoyu düşünmek bile son derece saçmadır. Böyle bir şeyi iddia etmek, arıların en az insanlar kadar akıl ve bilinç sahibi varlıklar olduğunu iddia etmektir. Ki bu iddianın kabul edilmesi de aklen ve vicdanen mümkün değildir.
www.hayvanlaralemi.net
(facebook'dan alıntıdır.)

-------------
Ne senin adın Yûsuf, ne de ben Züleyhâ’yım.
Sanma ki ellerimden yırtılacak gömleğin...
Lâkin bir gün Züleyhâ olup gelirsem sana,
Yûsuf gibi karşıla, asil, iffetli, serin...



Cevaplar:
Mesajı Yazan: emre85g
Mesaj Tarihi: 13/Temmuz/2008 Saat 14:16
mantığa bak!!! bide hayvanlar düşünemez derler arılar geometri çalışmış ama hepsi kraliçenin başının altından çıkıodur ben diim size

-------------
Bırak dağınık kalsın!!!


Mesajı Yazan: Evolve2000
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 13:54
abi bayılıyorum bu yaratıklara yaa :D

-------------
Hiçler, herşeyin varoluş nedenidir...


Mesajı Yazan: DeNizLiLi
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 17:43
Tanrı'yı göremiyoruz diyenler ;

acaba hiç arılara ve bal peteklerine dikkatli baktılar mı ? baksalardı hala göremiyoruz diyebilirler miydi ?

ben de bir yerde duymuştum eğer arılar olmasaymış çiçekler üreyemez meyveler oluşmazmış . haliyle insan da açlıktan ölürmüş . yani yaşamamız bi nevi arılara bağlı diyebiliriz :))


-------------
Çocukken haftalar bana asırdı;
Derken saat oldu, derken saniye...
İlk düşünce, beni yokluk ısırdı :
Sonum yokluk olsa bu varlık niye ?


Mesajı Yazan: circuit_
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 18:58


-------------
windows was not properly shut down


Mesajı Yazan: türkçeci
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:02
bu foto gerçek mi :S

-------------
gözlerimizi uzaklıklar değil ki yalnız,
göze alamadığımız yakınlıklar da acıtır..
ve gözleri ancak gözler bağışlayabilir..
    haydar ergülen


Mesajı Yazan: mine89
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:06
gerçekten çok ilginç...
circuit o koyduğun resim fotomontaj olabilir mi


-------------


Mesajı Yazan: circuit_
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:06

07 Ekim

Arılar bal peteğine Arapça Allah yazdılar !!

 

http://imageshack.us/">Image%20Hosted%20by%20ImageShack.us  Erzincan'da arıcılık yapan Yusuf Korkmaz isimli vatandaşta bulunan bir bal peteğindeki Arapça harflerle 'Allah' yazısı, görenleri hayrete düşürüyor.

Erzincan'da arıcılık yapan Yusuf Korkmaz, arı kovanlarından bal peteklerini çıkartırken ilginç bir durumla karşılaştı.

6 kilogramlık bal peteğinin üzerinde Arapça 'Allah' yazısını gören Korkmaz, şaşkına döndü.

İstanbul'a gelerek, İstanbul Balık Hali Komisyoncular Derneği Başkanı Mahmut Uçan'a peteğini getirdiğini dile getiren Korkmaz, "Ben bal üreticisiyim. Peteği kovandan çıkartırken üzerinde 'Allah' yazdığını gördüm. Peteği hocalara götürdüm" dedi.

Yorumu size kalmış...



-------------
windows was not properly shut down


Mesajı Yazan: circuit_
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:07
olabilir belki yalan haberdir ama bilemiorum...

-------------
windows was not properly shut down


Mesajı Yazan: mine89
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:12

asılsızdır belki:))



-------------


Mesajı Yazan: circuit_
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:41
belki de ama bilmiyorum duydunuz mu:
 
       Birgün inançsız biri Hz. Ali'ye diyorki '' Sen hayatını İslam'ın kurallarına göre şekillendiriyorsun o kadar ibadet ediyorsun ama ya yalansa Allah yoksa?''
       Hz. Ali cevaplıyor: '' Yalansa ben hayatımı sadece daha düzenli yaşamış olurum...Ama ya doğruysa sen ne yaparsın?''
 
(Yanlış bişi yazdıysam düzeltin lütfen hata yapmış olabilirim; dialogların tam şeklini hatırlamıorum ana fikriyle yazdım)


-------------
windows was not properly shut down


Mesajı Yazan: mine89
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:43
ben inançsız değilim yaw:))
Allaha inancım sonsuz... ama böyle bişey olmayabilir olabilir de tabi:)


-------------


Mesajı Yazan: circuit_
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:46
:))) yok mine sana yönelik yasmadım yani öle ortaya... kusura bakma yani öyle sana ima edermiş gibi görünüorsa silebilirim..

-------------
windows was not properly shut down


Mesajı Yazan: mine89
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 19:49
yok ya ben üstüme alındım her zamanki gibi:))
silmene gerek yok bence güzel bi yazı teşekkürler:)


-------------


Mesajı Yazan: becoes
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:05
yaa özel bi madde mi ne varms onu kovana sürüolarms arılarda oraya bal işliolarms al sana allah yazısı.. türkiyeyi çizen arıları bile duydum:D

-------------


Mesajı Yazan: becoes
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:07
Orjinalini yazan: DeNizLiLi

Tanrı'yı göremiyoruz diyenler ;

acaba hiç arılara ve bal peteklerine dikkatli baktılar mı ? baksalardı hala göremiyoruz diyebilirler miydi ?

ben de bir yerde duymuştum eğer arılar olmasaymış çiçekler üreyemez meyveler oluşmazmış . haliyle insan da açlıktan ölürmüş . yani yaşamamış bi nevi arılara bağlı diyebiliriz :))


ztn şey derler arılar ortalıktan kayboldugu zman kıyamet mi ne kopcakms.. biara hiç arıya denk gelmedik de tırsmıstık:D


-------------


Mesajı Yazan: mine89
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:10
bu sene çok arı var ya:S kıyamet uzak herhalde:))

-------------


Mesajı Yazan: becoes
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:12
bgn öölen bi tane öldürdük allah affetsin artk=) nefsi müdafa:D

-------------


Mesajı Yazan: mine89
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:28
ölünce de yazık diyorsun bal yapıyor onlar bize ama batırınca iğnesi amaaaan:))

-------------


Mesajı Yazan: becoes
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:32
bi taneden bişi olmaz:D

-------------


Mesajı Yazan: mine89
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:46
:D:D hayvanseverler derneğindekiler duymasın seni:))

-------------


Mesajı Yazan: DeNizLiLi
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 20:59
Orjinalini yazan: mine89

ben inançsız değilim yaw:))
Allaha inancım sonsuz... ama böyle bişey olmayabilir olabilir de tabi:)

şabanın dediği gibi olabilir de olmayabiir de :))

bence çok da gerek yok böyle şeyleri bulup göstermeye , yani bir şey mi ispat etmeye çalışıyoruz ? dünyaya ve uzaya bakın oradaki düzeni görün yeter. Smile


-------------
Çocukken haftalar bana asırdı;
Derken saat oldu, derken saniye...
İlk düşünce, beni yokluk ısırdı :
Sonum yokluk olsa bu varlık niye ?


Mesajı Yazan: DeNizLiLi
Mesaj Tarihi: 17/Ağustos/2008 Saat 21:02
Orjinalini yazan: becoes

bgn öölen bi tane öldürdük allah affetsin artk=) nefsi müdafa:D

nefsi müdafaa LOL
ya ben de bazen karınca , böcek falan öldürüyorum evde . hayvanları severim hepsinin bi amacı vardır muhakkak dünyada olmaları için ama evimde istemiyorum hayvan falan . bi kedi bile istemiyorum napim öyle işte Stern%20Smile


-------------
Çocukken haftalar bana asırdı;
Derken saat oldu, derken saniye...
İlk düşünce, beni yokluk ısırdı :
Sonum yokluk olsa bu varlık niye ?


Mesajı Yazan: leburaggk
Mesaj Tarihi: 24/Eylül/2008 Saat 17:42
Orjinalini yazan: circuit_

07 Ekim

Arılar bal peteğine Arapça Allah yazdılar !!

 

http://imageshack.us/">Image%20Hosted%20by%20ImageShack.us  Erzincan'da arıcılık yapan Yusuf Korkmaz isimli vatandaşta bulunan bir bal peteğindeki Arapça harflerle 'Allah' yazısı, görenleri hayrete düşürüyor.

Erzincan'da arıcılık yapan Yusuf Korkmaz, arı kovanlarından bal peteklerini çıkartırken ilginç bir durumla karşılaştı.

6 kilogramlık bal peteğinin üzerinde Arapça 'Allah' yazısını gören Korkmaz, şaşkına döndü.

İstanbul'a gelerek, İstanbul Balık Hali Komisyoncular Derneği Başkanı Mahmut Uçan'a peteğini getirdiğini dile getiren Korkmaz, "Ben bal üreticisiyim. Peteği kovandan çıkartırken üzerinde 'Allah' yazdığını gördüm. Peteği hocalara götürdüm" dedi.

Yorumu size kalmış...

 
 
 
ben bunun fake olduğunu düşünüyorumm ama yazı güzell


-------------
eğer dürüst ve akıllı iseniz siyasetçi değilsiniz, dürüst ve siyasetçi iseniz akıllı değilsiniz, akıllı ve siyasetçi iseniz dürüst değilsiniz..



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat